سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

حرف C - دست خالی بیرون نمیای

آنچه از کشتار برهد دیرتر پاید و بیشتر زاید . [نهج البلاغه]

 RSS 

کل بازدید ها :

352162

بازدیدهای امروز :

1


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من

حرف C - دست خالی بیرون نمیای
میلاد
چه گویم که ناگفتنم به


لوگوی من

حرف C - دست خالی بیرون نمیای

 موضوعات وبلاگ

 اوقات شرعی


لوگوی دوستان


 لینک دوستان

پی سی ورلد
مجید انلاین
الهه انتقام
شبکه فن آوری اطلاعات ایران
ترفندستان


 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


آوای آشنا


نوشته های قبلی

ترفند
اینترنت
رجیستری
متفرقه
بیشتر بدانید
اصطلاحات کامپیوتری
برنامه نویسی


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

میلاد تاریخ یکشنبه 85/6/5 ساعت 2:13 صبح

 

زبان C

یک زبان سطح بالاى برنامه نویسى که به طور گسترده براى برنامه نویسى حرفه اى به کار مى رود. زبان C داراى قابلیت عالى در انتقال پذیرى است و برنامه هاى کارا و سریع تولید مى کند.

 

حافظه پنهان cache memory

تلفط به صورت ) کش (cash=. بخش خاص و سریع حافظه دسترسى مستقیم (RAM) براى ذخیره اطلاعاتى که اغلب و اکثراً مورد دسترسى قرار مى گیرند و در RAM مستقر مى شوند. به کار مى رود.

 

آموزش به کمک کامپیوتر CAD

به computer aided desing and drafting نگاه کنید.

 

فراخوانى call

در برنامه نویسى عبارتى که جریان کنترل برنامه رابه یک زیر روال، روال یا تابع مى برد.

 

کارت card

یک تخته مدارهاى الکترونیکى براى این که شکافهاى (slots) گذر گسترشى کامپیوتر در آن جا بگیرد. مترادف .adapter

 

(هشتک) caret

نشان ( ) که معمولا روى کلید 6 در صفحه کلیدهاى کامپیوتر دیده م شود. هشتگ گاهى براى نشان دادن کلید Ctrlدر مدارک کامپیوتر به کار مى رود.

 

دیسک فشرده یا تعویض دایرکتورى (CHDIR) CD

 

سى دى - رام CD-ROM

تلفظ سى-دى-رام. یک تکنولوژى ذخیره سازى تنها خواندنى که از دیسک فشرده استفاده مى کند. دیسک هاى CD-ROMمى توانند تا MB650 داده ها را ذخیره کند و همه آنها مى توانند به صورت محاوره اى روى صفحه نمایش کامپیوتر در دسترس قرار گیرند. CD-ROMاکنون براى تهیه دایره المعارف ها، فرهنگاهى لغت و مجموعه هاى نرم افزارهاى موجود براى کاربران کامپیوتر به کار مى رود. روش هاى جدید فشرده سازى به شما امکان مى دهد تا 250000 صفحه متن را روى دیسک CD-ROM جا دهد.

 

سل، خانه cell

در یک صفحه گسترده، مستطیلى که در اثر تقاطع یک سطر و ستون تشکیل مى شود. مى توانید مقدارهاى ثابت، بر حسب (متن) یا فرمول در سل بگذارید.

 

تراشه chip

یک مدار الکترونیکى بسیار کوچک شده که به تعداد انبوه روى یک تراشه از جنس سیلیس قرار مى گیرند.

 

تلنگر زدن، فشار دادن سریع و رهاکردن سریع دکمه ماوس. click

 

ایستگاه پردازشگر، مشترى client

در یک شبکه محلى، ایستگاه کارى با قابلیت پردازش مانند یک کامپیوتر شخصى، که مى تواند درخواست اطلاعات یا برنامه کاربردى از سرور فایل شبکه داشته باشد.

 

شبکه سرور (خدمتگذار)- مشترى t client_server network

یک روش تشخیص منابع در شبکه محلى به گونه اى که قدرت محاسبه میان کامپیوترهاى شخصى شبکه توزیع مى شود اما برخى منابع مشترک در سرور فایل متمرکز مى گردند.

 

هنر آرایش Clip art

مجموعه اى از تصاویر، نمودارها، نقشه ها، و طراحى هاى گرافیکى اختصاصى و عمومى دیگرى که در یک کتاب با دیسک جاى داده شده و مى توان نمودارهایى ار آن را برداشته و در اسناد دیگرى مورد استفاده قرار داد.

 

تخته رسم، تخته آرایش Clip board

یک ناحیه حافظه اى خاص که توسط سیستم هاى عاملى چون سیستم عامل اپل مکینتاش، Microsort Windows و OS/2جهت ذخیره سازى یک نسخه از آخرین اطلاعاتى که "کپى" یا "بریده" شده اند، حفظ مى گردد

 

ساعت/تقویم Clock Calendar

یک مدار زمان سنج مستقل که در میکروکامپیوترها جهت حفظ زمان و تاریخ صحیح مورد استفاده قرار مى گیرد. این مدار با باطرى تغذیه مى شود و بنابراین حتى در صورت خاموش بودن کامپیوتر نیز به کار خود ادامه مى دهد.

 

سرعت ساعت clock speed

سرعت ساعت درونى یک ریزپردازنده که مرحله اى را تنظیم مى کند (و با مگتهرس [MHz] سنجیده مى شود) که عملیات در مدارهاى پردازش درونى کامپیوتر پیش مى روند. هر مدل پیشرفته و موفق ریزپردازنده سرعا بالاترى را پدید آورده است.

 

کلاستر، خوشه cluster

در دیسک هاى سخت و نرم یک واحد ذخیره سازى است که شامل یک یا چند قطاع (sector) مى باشد. هنگامى که DOS یک فایل را روى دیسک ذخیره مى کند، DOS محتواى فایل را چند تکه کرده آنها را میان دهها فایل و یا حتى صدها خوشه در سراسر دیسک توزیع مى کند. جدول تخصیص جاى فایل (FAT) چگونگى ارتباط همه این قطاع را پیگیرى مى کند.

 

کد، رمز، بیان الگوریتم حل مساله در زبان برنامه نویسى. code

 

برنامه نویسى coding

عمل برنامه نویسى، بخصوص تهیه کد اصلى در زبان(هاى) برنامه نویسى مورد استفاده برنامه نویس را گویند.

 

بوت سرد، راه اندازى cold boot

روند راه اندازى شده کامپیوتر، هنگام روشن کردن آن را گویند. در این روند معمولا چند تست سخت افزارى و سپس بارگذارى سیستم عامل از روى دیسک به حافظه صورت مى گیرد. مقایسه کنیدبا worm boot و نگاه کنید به bootstrap.

 

بیت هاى رنگ color bits

تعداد مسخصى از بیت هاى مجاور هم که رنگ پیکسل هاى قابل نمایش هنگاه ظهور آنها در مونیتور، تعیین مى سازد. به عنوان مثال، براى چهار رنگ، دو بیت رنگ، براى شانزده رنگ، چهار بیت رنگ و براى 256 رنگ، 8 بیت رنگ مورد نیاز مى باشد.

 

COM

یک نام منطقى سیستم عاملMS- DOS براى چهار درگاه (پورت) ارتباطاتى سریال با عناوین COM1, COMC2و COM3, COM4در نظر مى گیرد (دو درگاه آخر فقط درMS- DOS نگارشهاى /3/3 و بالاتر موجود مى باشد) بنابراین اگر یک مودم و یک چاپگر سریال به ترتیب به دو درگاه سریال وصل شده باشند، سیستم عامل آنها را با نامهاى COM1, COM2مى شناسد.CPM همچنین پسوندى است که MS- DOSبراى یک نوع فایل دو دوییى اجرایى محدود به یک بخش 64، کیلوبایتى در نظر مى گیرد.

 

فایل COM COM file

در DOS یک فایل برنامه قابل اجراى طراحى شده براى انجام عملیات در بخش خاصى از حافظه پایه.

 

فرمان command

علامتى که کاربر به برنامه کامپیوتر مى دهد که آن را آغاز، تمام یا به گونه اى دیگر اجراى عملیات خاص را کنترل مى کند. در برنامه هاى فرمانى کاربر باید عبارت فرمان و ترکیب مربوط را به خاطر بسپارد و آنگاه فرمان را تایپ نماید. در برنامه ها منویى کاربر فرمانى را از یک منو روى صفحه برمى گزیند.

 

فایلCOMMAND.COM COMMAND.COM

در DOS یک فایل اساسى سیستم که شامل پردازنده فرمان است. این فایل باید روى دیسک آغازگر DOS موجود باشد.

 

توضیح، شرح Comment

متنى که به منظور مستندسازى برنامه در آن گنجانده مى شود. این توضیحات معمولا در مورد عملیات برنامه، نویسنده آن، علت تغییر و غیره مى باشد. در بیشتر زبانهاى برنامه نویسى، ترکیب خاصى براى جادادن توضیحات وجود دارد تا کامپایلر یا اسمبلر از آنها صرف نظر کند. نیز نگاه کنید به comment out

 

برنامه مترجم، کمپایلر compiler

برنامه اى که عبارات نوشته شده به زبان برنانه نویسى قابل خواندن توسط انسان مانند پاسکال سا مدولا -2 را مى خواند و عبارات را به برنامه قابل اجراى قابل خواندن توسط ماشین ترجمه مى کند.

 

ویدیوى مرکب composite video

استانداردى براى علایم ویدیویى که در آنها قرمز، سبز آبى با هم ترکیب مى شوند.

 

کامپیوتر computer

ماشینى قادر به پیروى از دستورالعمل هایى براى تغییر داده ها به یک روش مطلوب و حداقل اجراى برخى از عملیات بدون دخالت انسان. چنین فکر نکنید که کامپیوترها دستگاههایى تنها براى انجام عملیات حساب هستند، اگر چه این عمل نیز یکى از وظایف کامپیوتر مى باشد. کامپیوترها کار ارائه و دستکارى متون، نگاره سازى، علایم و موسیقى، همچنین اعداد را به عهده دارند.

 

طراحى به کمک کامپیوتر، طراحى کامپیوترى computer aided design (CAD)

با تلفظ (کَد). کاربرد کامپیوتر و یک برنامه طراحى کامپیوترى به عوان محیطى براى طراحى دامنه وسیعى از امکانات صنعتى از اجزاء ماشین تا خانه هاى مدرن. CAD در انواع رشته هاى طراحى به عنوان یک امر مهم در آمده است مانند معمارى، مهندسى راه و ساختمان، مهندسى برق، مهندسى مکانیک و طراحى.

 

علم کامپیوتر computer science

مطالعه کامپیوترها از جنبه هاى طراحى، عملیات و کاربرد آنها در پردازش اطلاعات. علم کامپیوتر با هر دو جنبه تئورى و علمى مهندسى، الکترونیک، تئورى اطلاعات، ریاضیات، منطق و رفتارهاى بشرى سر و کار دارد. علم کامپیوتر از برنامه نویسى و معمارى کامپیوتر گرفته تا هوش مصنوعى و روباتها را شامل مى شود.

 

حفاظت کامپیوتر computer security

اقدامات امنیتى که جهت حفاظت از کامپیوتر و اطلاعات موجود در آن صورت مى گیرد. حفاظت کامپیوتر از نوع سیستم و حساسیت اطلاعات، سطوح مختلفى دارد. در سیستم هاى بزرگ یا سیستم هاى مربوط به امورمالى یا اطلاعات محرمانه، حفاظت کامپیوتر یک امر کاملا تخصصى است که مهارت قانونى و فنى در آن مورد نیاز است. در میکروکامپیوترها، حفاظت شکل ساده ترى دارد. محافظت از داده ها را مى توان باتهیه کپى پشتیبان از فایل ها و نگهدارى نسخه هایى از آنها در محلهایى جداگانه، و صحت داده ها را مى توان با تعیین کلمه رمز براى فایل ها، تعیین صفت "فقط خواندنى" براى آنها، قفل کردن فیزیکى دیسک سخت، ذخیره اطلاعات حساس روى فلاپى و نگهدارى آنها در محلهاى امن، و نصب برنامه هاى محافظ در برابر ویروسها، نأمین نمود. در کامپیوترى که اشخاص زیادى با آن کار مى کنند، جنبه امنیتى را مى توان با تعیین کلمه رمز براى آنها و محدودکردن دستیابى به اطلاعات حساس به افراد مجاز، رعایت نمود، به virus نگاه کنید.

 

در DOS نام دستگاهى که به صفحه کلیدها و مونیتور دلالت داشته باشد. CON

براى مثال فرمان : COPY CON C: AUTOEXEC.BAT

فایلى به نام AUTOEXEC.BAT ایجاد کرده تمام کاراکترهایى که پس از دادن این فرمان تایپ کنید در این فایل ذخیره خواهد کرد. براى پایان دادن به این کار کلید CTRL+Z را فشار داده آنگاه کلید Enter را بزنید.

 

یک فایل متن اسکى که شامل فرمانهاى پیکره بندى است. CONFIG.SYS

DOS هنگام راه اندازى سیستم به این فایل رجوع مى کند. اگر چنین فایلى روى آغازگر موجود نباش، DOS مقادیر پیش فرض پیکربندى را به کار خواهد برد. اکثر برنامه ها با تنظیم پیکره بندى پیش فرض خوب کار مى کنند. وسایل جنبى غیر استاندارد و برخى برنامه هاى کاربردى، با این وصف ممکن است به یک فایل CONFIG.SYS نیاز داشته باشند که در دایرکتورى اصلى موجود باشد. به طورى که پیکربندى سیستم دچار تغییرات گردد.

 

کنسول، پیشانه، پایانه نمایش، پایانه فرمان console

یک پایانه نمایش شامل یک مونیتور و صفحه کلید. در سیستم هاى چندکاربر، پایانه نمایش مترادف با پایانه است

است اما این واژه در سیستم هاى عامل کامپیوتر شخصى نیز براى مراجعه به صفحه کلید و صفحه نمایش به کار مى رود.

 

کد کنترل control code

یک یا چند کاراکتر قابل غیر قابل چاپ که برنامه هاى کامپیوترى از آنها براى کنترل عملیات وسیله ها استفاده مى کنند. کدهاى کنترل معمولا با یک کاراکتر Escape آغاز شده و برخى نیز با یک کاراکتر انتهایى به پایان مى رسند. این کاراکترها مشخص مى کند که کاراکترهاى بینابین فرمان هستند نه اطلاعات. کدهاى کنترلى چاپگرها معمولا مشابه نبوده و در کتابچه راهنماى آنها ذکر مى شوند. در بخش ویدیویى، کدهاى منترلى براى تغییر ظاهر متن با مکان نما در صفحه نمایش، از کامپیوتر به بخش نمایشى ارسال مى گردند.

 

کنترل کننده controller

ابزارى که ابزارهاى دیگر براى دستیابى به سیستم هاى فرعى کامپیوتر به تکیه مى کنند. به عنوان مثال کنترل کننده دیسک، دستابى فیزیکى و منطقى به دیسک گردان(ها) را تحت نظارت قرار مى دهند.

 

حفاظت در برابر کپى copy protection

در نظر گرفتن یک برنامه از دستورالعمل هاى پنهان به منظور جلوگیرى از تهیه کپى هاى غیرمجاز از یک نرم افزار، از آنجایى که اکثر تدابیر و محافظت از کپى هزینه هایى را به دارنده آن برنامه تحمیل مى کند مانند تهیه دیسک کلیدى
(key disk) پیش از استفاده از برنامه، اکثر ناشران تجارى نرم افزار تسلیم این گونه تدابیر نشده اند. با این وصف حفاظت از کپى هنوز در نرم افزارهاى تفریحى و آموزشى معمول است

 

فایل خراب corrupted file

فایلى که شامل داده هاى خراب و غیر قابل بازیافت باشد.

 

واحد پردازش مرکزى CPU

بهcentral procdssing unit (CPU) نگاه کنید.

 

قفل، سرنگون، متوقف crash

اتمام غیر طبیعى اجراى برنامه معمولا (اما نه همیشه) در نتیجه صفحه کلید غیر فعال و یا وضعیت ناپایدار. در اکثر موارد شما باید کامپیوتر را مجدداً راه اندازى کنید تا از این وضعیت خارج شوید.

 

روش مسیر بحرانى، سى پى ام critical path method (CPM)

در مدیریت پروژه روشى است براى برنامه ریزى و زمان بندى اجراى وظایفى که در مسیر بحرانى واقعند; یعنى یک رشته از کارها که باید به موقع تمام شود تا پروژه بتواند سر موعد کامل گردد. نرم افزار مدیریت پروژه به مدیر پروژه در تشخیص مسیر بحرانى کمک مى کند.

 

CRT

 

برش و چسباندن cut and paste

 

سیلند، استوانه cylinder

در دیسک گردان، واحد ذخیره سازى شامل مجموعه شیارهایى (Tracks) است که همان موقعیت و محل را اشغال مى کنند. روى یک دیسک دورویه، یک سیلندر شامل یک رویه بالا و پایین است. در دیسک هاى سخت که در آنها چندین دیسک سک روى دیگرى انباشته شده، یک سیلندر شامل شیارهاى یک موقعیت و محل روى تمام دیسک ها است.

 

اصطلاحات کامپیوتری

 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com

explorer blog

Click here to make Webloger your default homepage!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن