سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

حرف D - دست خالی بیرون نمیای

آفریده را فرمان بردن نشاید آنجا که نافرمانى آفریننده لازم آید . [نهج البلاغه]

 RSS 

کل بازدید ها :

351899

بازدیدهای امروز :

12


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من

حرف D - دست خالی بیرون نمیای
میلاد
چه گویم که ناگفتنم به


لوگوی من

حرف D - دست خالی بیرون نمیای

 موضوعات وبلاگ

 اوقات شرعی


لوگوی دوستان


 لینک دوستان

پی سی ورلد
مجید انلاین
الهه انتقام
شبکه فن آوری اطلاعات ایران
ترفندستان


 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


آوای آشنا


نوشته های قبلی

ترفند
اینترنت
رجیستری
متفرقه
بیشتر بدانید
اصطلاحات کامپیوتری
برنامه نویسی


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

میلاد تاریخ چهارشنبه 85/6/8 ساعت 2:8 صبح

داده ها، اطلاعات data

جمع کلمه لاتین datum به معناى موردى از اطلاعات مى باشد. طبق قائده یک مورد از اطلاعات باید"داده" و بیش از یک مورد باید "داده" گفته شود. اما در عمل، کلمه data به شکل جمع و مفرد به کار مى رود. مقایسه کنید باinformation

 

   پایگاه داده ها database

مجموعه اى از موجودیتهاى مرتبط به هم، شامل جداول، فرمها، گزارشها، پرس و جوها و اسکریپتها که توسط یک سیستم مدیریت پایگاه داده ها(DBMS) ایجاد و سازمان دهى مى شوند. پایگاه داده ها تقریباً مى تواند شامل هر نوع داده اى، مانند لیستى از مشترکین مجله، داده هاى شخصى در مورد در مورد فضانوردان شاتل فضایى، یا مجوعه اى از تصاویر گرافیکى و برشهاى تصویرى باشد. نیز نگاه کنید به relational database

 

   فیلد داده ها data filed

در یک برنامه مدیریت پایگاه داده ها، فضایى است که براى یک تکه مشخص شده از اطلاعات درون یک رکورد داده در نظر گرفته مى شود. در یک برنامه مدیریت پایگاه داده هاى جدولى که در تمام آن عملیات بازیابى یک جدول یا سطر و ستون ایجاد مى کنند. فیلد داده ها به صورت ستونهاى عمودى نمایش مى یابد.

 

   رکورد داده ها data record

در برنامه مدیریت پایگاه داده ها، یک واحد کامل از اقلام داده هاى مرتبط که در فیلدهاى داده هاى نامگذارى شده بیان مى گردد. در باشگاه داده ها رابطه اى رکورد داده ها مترادف با سطر است. یک رکورد داده شامل تمام اطلاعاتن مربوط به یک واحد از اطلاعات مرتبط پایگاه داده هاست.

 

   ساختمان داده ها، ساختار داده ها data structure

طرح سازمانى (مثل رکورد یا آرایه) که بر روى داده ها اعمال مى گردد تا قابل تفسیر گشته و عملیات خاصى نیز روى آنها قابل اجرا باشد.

 

   بن بست deadlock

هنگامى که دو برنامه یا بازار پیش از ادامه کار منتظر سیکنالى از دیگرى باشند، وضعیت خطا یا بن بست به وجود مى آید.

 

   اشکال زدایى، رفع اشکال debug

در نرم افزار، یافتن و اصلاح کردن اشکالات منطقى یا نحوى برنامه کامپیوتر در سخت افزار، معمولا از اصطلاح troubleshhotاستفاده مى شود.

 

   آشکارسازى، رمزگشایى decryption

روند بازیابى داده هاى پنهان سازى شده به شکل اصلى آنها. مقایسه کنید با encryption

  

    اختصاصى dedicated

صفتى براى ابزار، برنامه یا روندى که به یک کار یا هدف مشخص، اختصاص داده شده است. به عنوان مثال، یک سرویس دهنده اختصاصى فایل ها، فقط براى قراردادن فایل ها در اختیار کاربران شبکه استفاده مى شود. همچنین یککانال اختصاصى، یک خط ارتباطى است که براى یک منظور منحصر به فرد مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   حذف کردن، پاک کردن delete

حذف متن، فایل یا بخشى از سند به قصد پاک کردن دایمى اطلاعات. براى انجام این کار روشهاى متعددى وجود دارد: کاراکترهاى روى صفحه نمایش و بخشهاى اسناد را با استفاده از کلید delete، کلید Backspace یا فرمان deleteبرنامه ها مى توان پاک کرد. فایل ها را نیز با صدور یک فرمان دز سیستم عامل عامل مى توان حذف نمود.

 

   نمونه نمایشى demo

برنامه اى که براى نماسازى برخى از عملیات یک برنامه کاربردى جهت منظورهاى ارزیابى طراحى مى شود.

 

   رومیزى desktop

یک محیط کار روى صفحه نمایش که با استفاده از شمایلها (icon) و منوها، ظاهر روى میز را شبیه سازى مى کند. این محیط از ویژگیهاى اپل مکینتاش و میکروسافت ویندوز است. هدف این محیط این است که با فراهم ساختن امکان انتقال تصاویر و اجزاى صحنه و راه اندازى و متوقف ساختن امور شبیه میزهاى کنترل، کار با کامپیوتر را به سهولت بخشد. به graphical user interfaceنگاه کنید.

 

   کامپیوتر رومیزى desktop computer

کامپیوترى که روى سطح یک میز ادارى جاى مى گیرد. بیشتر کامپیوترهاى شخصى و برخى از ایستگاههاى کارى را مى توان کامپیوتر رومیزى دانست. مقایسه کنید با protable computer

 

   نشر رومیزى، نشر کامپیوترى desktop puplishing

به کارگیرى کامپیوتر و نرم افزارهاى ویژه براى ترکیب متن تصویر و ایجاد اسنادى که بهوسیله چاپگر لیزرى با دستگاه حروفچینى قابل چاپ باشند. نشر رومیزى یک روند چند مرحله اى است که انواع مختلفى از نرم افزار و سخت افزار را نیاز دارد. متن و تصویر اولیه عموماً بهوسیله نرم افزارهایى مانند واژه پردازها و برنامه هاى طراحى و ترسیمى و تجهیزات پویش تصویر و دیجیتایزر تهیه مى شوند سپس این اسناد به برنامه صفحه پردازى منتقل مى شوند که بیشتر مردم آن را نرم افزار نشر رومیزى مى دانند. این برنامه امکان چیدن کنار هم متن و تصویر در صفحه نمایش و دیدن نتایج را براى کاربر فراهم مى سازد. و همچنین ابزارهاى طراحى و واژه پردازى مختصرى را نیز براى اصطلاحات لازمه در اختیار کاربر قرار مى دهند. در مرحله آخر، اسناد تهیه شده روى چاپگر لیزرى یا دستگاه حروفچینى به چاپ مى رسند.

 

   دستگاه، ابزار، وسیله device

یک اصطلاح کلى براى سیستم هاى جانبى کامپیوتر، مانند چاپگرها، درگاههاى سریال، و دیسک گردانها که معمولا به نرم افزار کلى خاص خودشان یعنى راه اندازهاى ابزار، نیاز دارند.

 

   راه انداز ابزار device driver

برنامه کوچکى که به کامپیوتر امکان مى دهد تا با یک ابزار ارتباط برقرار کند وآن را کنترل نماید. هر سیستم عامل حاوى مجموعه اى استاندارد از راه اندازهاى ابزار براى صفحه کلید ، نمایشگر، و غیره مى باشد. با افزودن ابزارهاى جانبى خاص ، مانند دیسک گردان CD-ROM، یا کارت رابط شبکه ، باید راه انداز ابزار مناسب را نصب کنید، تا سیستم عامل با نحوه مدیریت ابزار فوق آشنا شود.

 

   مکالمه، محاوره، گفت و شنود dialog

در عملیات کامپیوترى، تبادل اطلاعات وارد شده توسط انسان و پاسخهاى بلافاصله دستگاه است که یک "گفتگو" بین کامپیوتر و کاربر آن را شکل مى دهد; این اصطلاح همچنین در مورد تبادل سیگنالها بین کامپیوترهاى یک شبکه نیز به کار مى رود.

 

   رقمى، دیجیتال Digital

ابزارى را توصیف مى کند که مقادیر را به شکل ارقام دودویى نمایش مى دهد. به analog نگاه کنید.

 

   نوار صوتى دیجیتال digital audio tape

با حروف DAT، یک رسانه ذخیره سازى مغناطیسى است که براى ثبت اطلاعات صوتى دیجیتال مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   دوربین دیجیتال digital camera

نوعى دوربین که از بدنه و عدسى دوربینهاى معمولى (مثلا 35 میلى مترى) استفاده کرده و تصاویر را به جاى این که روى فیلم ثبت کند، به طور الکترونیکى ذخیره مى کند. این دوربین با استفاده از عنصر CCD (مخفف charge coupleddevice) تصاویر را از عدسى ها مى گیرد، سپس مدارموجود دردوربین این تصویر را در رسانه اى مثل حافظه از نوع نیمه هادى یا دیسک سخت ذخیره مى کند. پس از ثبت تصویر، دوربین باید بهوسیله کابلى به کامپیوتر وصل شده و با استفاده از نرم افزار ویژه اى که به همراه آن عرضه مى گردد، تصاویر به کامپیوتر منتقل شوند. بدین ترتیب، تصاویر مزبور را مى توان مانند هر تصویر دیگرى در کامپیوتر مورد استفاده و پردازش قرار داد.

 

   عکاسى دیجیتال digital photography

استفاده از دوربین دیجیتال براى گرفتن عکس. درعکاسى دیجیتال دیگر از فیلمهاى معمولى استفاده نمى شود، بلکه تصاویر به طور الکترونیکى ثبت و ذخیره مى شوند وبنابراین دیگر نیازى به فیلم و ظهور و چاپ آن وجودندارد.

 

   رقمى سازى ، دیجیتال کردن digitize

تبدیل ورودى متغیر، مانند خطوط سیگنال تصویرى و صوتى، به یکسرى واحد متمایز که بهوسیله رقمهاى دودویى صفر و یک مشخص مى شوند. به عنوان مثال، بهوسیله پویشگر (اسکنر) مى تواند تصاویر یا طرحها را دیجیتال ساخت که خطوط و سایه ها را به ترکیبهایى از صفرها و یکها تبدیل مى کند. مبدلهاى قیاسى به رقمى ( دیجیتال ) معمولا براى انجام این تبدیلات، استفاده مى شوند.

 

   دایرکتورى، فهرست directory

فهرستى از فایل هاى ذخیره شده روى یک دیسک یا بخشى از دیسک که مى تواند روى صفحه نمایش یابد البته محتویات یک دیسک آشکار نیست. یک سیستم عامل خوب رکوردى از فایل هاى دیسک رانگهدارى مى کند که داراى اطلاعات فراوان درباره محتواى فایل، زمان ایجاد و اندازه آن مى باشد. و به عبارتى روش سازمان دهى وگروه بندى فایل هاى روى دیسک است.

 

   غیر فعال کردن، از کار انداختن disable

حذف چیزى یا ممانعت از روى دادن واقعه اى. غیر فعال سازى، به از کارانداختن کامپیوتر ارتباطى نداشته و روشى براى کنترل عملکردهاى سیستم مى باشد.

 

   نهانگاه دیسک disk cash

بخشى از حافظه کامپیوتر که داده ها در مسیرشان در دیسک

 

   کنترل کننده دیسک disk controller

یک تراشه ویژه و مدار مربوط به آن که عملیات خواندن و نوشتن دیسک گردان کامپیوتر را هدایت و کنترل مى کند.

 

   دیسک گردان disk drive

یک وسیله الکترونیکى که عمل خواندن و نوشتن داده هاى دیسک را انجام مى دهد. این ابزار جانبى ذخیره سازى عملیات گرداننده هاى فلاپى و دیسک سخت نصب شده در کامپیوتر را مدیریت و کنترل مى نماید. یک کنترل کننده دیسک ممکن است بیش از یک دیسک سخت را مدیریت نماید. بسیارى از کنترل کننده هاى دیسک، گرداننده هاى سازگار نوار را نیز مدیریت مى کنند. در مکینتاش، کنترل کننده دیسک در سیستم تعبیه مى شود. در کامپیوترهاى سازگار با IBM کنترل کننده هاى دیسک میتواند برد مدار چاپى قرار گرفته در گذرگاه توسعه یا مانند IDE بخشى از خود گرداننده دیسک سخت باشد.

 

   سیستم عامل دیسکى disk operation system

با حروف اختصارى DOS، یک اصطلاح کلى براى سیستم هاى عاملى لست که هنگام شروع به کار سیستم کامپیوتر از ابزارهاى دیسکى بارگذارى مى شوند. این اصطلاح تمایز بین سیستم هاى دیسکى و سیستم هاى عامل میکروکامپیوترهاى اولیه که بر اساس حافظه بوده و یا فقط نوار مغناطیسى یا کاغذى را تحت پشتیانى قرار مى داده اند، مشخص مى سازد. نیز نگاه کنید به MS-DOS

 

   نمایشگر، صفحه نمایش display

یک وسیله خروجى کامپیوتر است که ساختار آن معمولا بر اساس نمایشگرهاى CRT مى باشد. در کامپیوترهاى CLD یا پلاسماى گازى است. نوع نمایشگر قابل استفاده در کامپیوترها به نوع آداپتور نمایشى نصب شده در آنها بستژى دارد.

 

   سند، مدرک، مستند سازى document

به عنوان اسم، کارانجام شده بهوسیله برنامه کاربردى است که اگر در دیسگ ذخیره شود، نام فایل منحصر به فردى براى آن در نظر گرفته مى شود تا بهوسیله آن قابل بازیابى باشد.

 

   documentation

مجموعه دستورالعملهایى که به همراه برنامه یا سخت افزار ارائه مى گردد و معمولا متشکل از اطلاعاتى است که در مورد سیستم مربوطه لازم مى باشد، از جمله دستورالعملهاى نصب و راه اندازى، استفاده و نگهدارى.

 

   قفل سخت افزارى dongle

 

   چاپگر نقطه اى dot matrix printer

چاپگرى که کاراکترها را بهوسیله یک هد سوزنى شکل مى دهد. کیفیت خروجى این نوع چاپگرها به میزان زیادى به تعداد نقطه ها (سوزنها) بستگى دارد. چاپگرهاى نقطه اى اغلب از روى تعداد نقاط (سوزنهاى) هد چاپ (مثلا 18 و 9 و یا 24) طیقه بندى مى شوند.

 

   تعداد نقطه در اینچ Dot Per Inch

با حروف اختصارىdpi ، سنجشى است براى میزان وضوح صفحه نمایش یا چاپگر که در واقع تعداد نقطه هاى قابل نمایش یا چاپ در هر اینچ مى باشد.

 

   درجه نقطه dot pitch

اندازه کوچک ترین نقطه اى که مونیتور مى تواند روى صفحه نشان دهد. درجه نفطه حداکثر تفکیک پذیرى مونیتور را تعیین مى کند.

 

   دوبار کلیک زدن، دو تلنگر زدن double click

دوبار فشردن و رها کردن سریع دکمه ماوس را گویند که روشى براى است براى انتخاب و فعال کردن یک برنامه یا ویژگى برنامه. مقایسه کنید با.drag click

 

   download

1- در ارتباطات، منتقل ساختن پرونده یا پرونده هایى از کامپیوترى به کامپیوتر دیگر از طریق شبکه یا با استفاده از مودم.

2- ارسال اطلااعاتى مربوط به فونت یا یک پرونده پست اسکریپت از کامپیوتر به چاپگر.

 

   حالت پیش نویس draft mode

یک حالت چاپ با سرعت بالا و کیفیت نسبتاًپایین که در بیشتر چاپگرها نقطه اى قابل به کارگیرى مى باشد.

 

   کشیدن drag

در گرافیک کامپیوترى انتقال یک تصویر یا پنجره از یک مکان به مکان دیگرى در صفحه نمایش، با گرفتن و کشیدن آن به محل جدید. در مورد بکارگیرى ماوس کشیدن به مفهوم جابجا نمودن ماوس حین فشردن و نگهداشتن دکمه آن مى باشد. اگر نشانگر ماوس، روى یک شىء قابل جابجایى قرار داشته باشد، نگهداشتن دکمه ماوس و کشیدن آن باعث

حرکت و انتقال شىء مزبور مى گردد.

 

   نگاه کنید به disk drive drive

 

   گرداننده، کنترل کننده، راه انداز driver

یک وسیله سخت افزارى یا یک برنامه که عملکرد وسیله دیگرى را کنترل یا تنظیم مى کند.

 

   ساختگى، ظاهرى dummy

کاراکتر، رکورد یا متغیرى که براى نگهداشتن جاى یک مورد خاص مورد استفاده قرار مى گیرد. نیز نگاه کنید به .stub

 

   پایانه اى که ریزپردازنده داخلى ندارد و فقط مى تواند کاراکترها و اعداد را نمایش دهد. dumpterminal

 

 

   کتابخانه پیوند پویا Dynamic Link Library

با حروف اختصارى DLL، پیمانه برنامه اى حاوى کد قابل اجرا و داده ها که توسط برنامه هاى کاربردى یا حتى سایر پرونده هاى DLL، در انجام یک وظیفه مشخص قابل استفاده مى باشد. پرونده هاى DLL به طور گسترده اى در ویندوز میکروسافت، OS/2، وWindows NT کابرد دارند.

 

اصطلاحات کامپیوتری

 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com

explorer blog

Click here to make Webloger your default homepage!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن