سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

حرف E - دست خالی بیرون نمیای

برادران، در کنار ظرف های بزرگ [غذا]، چه بسیارند و به هنگام حوادث روزگار، چه کم! [امام علی علیه السلام]

 RSS 

کل بازدید ها :

351898

بازدیدهای امروز :

11


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من

حرف E - دست خالی بیرون نمیای
میلاد
چه گویم که ناگفتنم به


لوگوی من

حرف E - دست خالی بیرون نمیای

 موضوعات وبلاگ

 اوقات شرعی


لوگوی دوستان


 لینک دوستان

پی سی ورلد
مجید انلاین
الهه انتقام
شبکه فن آوری اطلاعات ایران
ترفندستان


 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


آوای آشنا


نوشته های قبلی

ترفند
اینترنت
رجیستری
متفرقه
بیشتر بدانید
اصطلاحات کامپیوتری
برنامه نویسی


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

میلاد تاریخ شنبه 85/6/11 ساعت 3:6 صبح

ویرایش، اصلاح edit

ایجاد تغییر در محتویات یک سند یافایل. کاربر کامپیوتر براى ویرایش اسناد به قلم و پاک کن معمولى احتیاج ندارد. ویرایش مى تواند از افزودن یک ویرگول گرفته تا تغییرات کلى و دوباره نویسى اسناد باشد.

 

   ویرایشگر، ویراستار editor

برنامه اى که براى ایجاد فایلهاى متنى یا تغییر فایلهاى متنى موجود، مورد استفاده قرار مى گیرد. ویرایشگر برخى از قابلیتهاى برنامه هاى واژه پردازى را ارائه مى دهد اما معمولا از قدرت کمترى برخوردار است.

 

   EGA

سرنام عبارت "Enhanced Graphics Adapter"، (آداپتور گرافیکى پیشرفته)، یک آداپتور نمایشى ویدیویى است که شرکت IBM در سال 1984 عرضه کرده است. نیز نگاه کنید به resolution.

 

   پست الکترونیکى electronic mail

مخابره پیغام از طریق شبکه ارتباطاتى. پست الکترونیکى، روش کامپیوتر به کامپیوتر (یا پایانه به پایانه) نامه رسانى ادارى یا خدمات شرکت پست است. پست الکترونیکى که در شبکه هاى محلى. شبکه هاى ارتباطاتى بزرگ تر مورد استفاده قرار مى گیرد، این امکان را براى کاربران فراهم مى سازد تا پیغامها، تصاویر ى صوت را براى یک یا گروهى از دریافت کننده ها، ارسال نمایند. پیغامهاى رسیده را در صندوقهاى پست الکترونیکى دریافت کننده که در شبکه قرار دارد ذخیره مى شود و کاربران مى توانند آنها را ببینند، ذخیره کنند و یا حذف نمایند.

 

   نگاه کنید به electronic mail E_mail

 

   فعال کردن، فعال سازى enable

برداشتن مانعى که از وقوع امرى جلوگیرى کرده است. این اصطلاح معمولا براى به کار انداختن یک قابلیت سیستم و یا برنامه مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   پنهان سازى encryption

روند تغییر شکل داده ها به نحوى که قابل خواندن نباشند تا از استفاده غیر مجاز آنها، به خصوصص هنگام مخابره یا ذخیره شدن در یک رسانه مغناطیسى قابل حمل، جلوگیرى به عمل آید. پنهان سازى معمولا بر اساس یک کلى انجام مى شود که بدون آن، آشکارسازى داده ها غیر ممکن مى شود.

 

   انتهاى فایل end_of_file

با حروف اختصارى EOF، کدى است که برنامه بعد از آخرین بایت در فایل قرار مى دهد. این علامت به سیستم عامل مى گوید که اطلاعات دیگرى پس از آن وجود ندارد.

 

   کاربرنهایى، استفاده کننده نهایى end user

در یافت کننده خروجى کامپیوتر، در میکروکامپیوترها این اصطلاح به افرادى اطلاق مى گردد که از کامپیوترها و برنامه هاى کاربردى آنها استفاده مى کنند.

 

   کلید enter Enter key

کلیدى است که کامل شدن یک رشته ورودى را براى کامپیوتر مشخص مى کند. این کلید معمولا در بخش اصلى صفحه کلید جاى مى گیرد و در IBM و بیشتر کلیدهاى سازگار با کلمه Enter، و در صفحه کلیدهاى اپل مکینتاش با کلمه Returnمشخص مى گردد. کلید Enterاز نظر سیستم عامل به این مفهوم است که فرمانى باید انجام شود.

 

   نگاه کنید به end_of_file EOF

 

   خطا، اشتباه error

اختلاف و انحراف بین آنچه که مشاهده مى شود و آنچه که باید باشد. در سخت افزار و نرم افزار کامپیوترى، خطا نتیجه واقعه اى است که طبق انتظار نبوده و یا این که طى یک عمل غیر مجاز یا غیر ممکن حاصل گردیده است، مثلا سعى شده که عددى بر صفر تقسیم شود. خطا ممکن است خیلى کوچک و جزئى باشد، مانند بازبودن درب دیسک گردان هنگامى که برنامه مى خواهد از دیسک استفاده کند، و یا خیلى جدى و بزرگ باشد مانند خراب شدن سخت افزار و یا وقتى که اشکالى در برنامه باعث از کار افتادن سیستم گردد.

 

   اجراکردن execute

انجام یک یا چند دستورالعمل در برنامه نویسى، این اصطلاح به بازگذارى کد زبان ماشین برنامه در حافظه و انجام دستورالعمل هاى آن مى باشد.

 

   صادر کردن، صدور export

انتقال اطلاعات از یک سیستم یا برنامه به سیستم یا برنامه دیگر (مخالف (.import

 

   برد گسترشى extention board

برد مدارى که تراشه ها و اجزاى الکترونیکى دیگر را روى خود جاى داده و با متصل شدن به گذرگاه (مسیر اصلى انتقال داده ها) کامپیوتر، عملیات و یا منابع جدیدى را به آن مى افزاید. بردهاى گسترشى معمولا براى افزودن حافظه، کنترل کردن دیسک گردان، کنترل کننده نمایشى، درگاههاى موازى و سریال و مودم هاى داخلى مورد استفاده قرار مى گیرند.

 

   شیار گسترشى extention slot

سوکتى در داخل محفظه اصلى کامپیوتر که براى جاى دادن بردهاى گسترشى و متصل نمودن آنها به گذرگاه (مسیر داده اى) سیستم طراحى مى شود.

 

   فرمان خارجى external command

برنامه اى که به همراه سیستم عامل ارائه شده و فقط هنگام وارد شدن نام آن در اعلان سیستم، در حافظه بارگذارى شده و به اجرا در مى آید. در مقابل، فرمان داخلى روالى است که در داخل سیستم عامل جاى گرفته و به محض راه اندازى سیستم، در حافظه بارگذارى مى شود.

 

   مودم خارجى external modem

مودمى که از طریق کابلى به درگاه (سریال) ارتباطاتى کامپیوتر یا پایانه متصل مى گردد.

 

   اِترنت Ethernet

قرارداد معروف شبکه و طرحى براى کابل کشى با سرعت انتقال 10 مگابایت در ثانیه که در سال 1976 توسط شرکت زیراکس طراحى شد. اترنت از هم بندى گذرگاهى با توانایى زیراکس حداکثر 1024 PC و ایستگاه کارى در هرشاخه اصلى استفاده مى کند. گره هاى شبکه توسط کابل هم محور نازک یا ضخیم ، کابل فیبرنورى، یا سیم بندى زوج به هم تابیده، به هم متصل مى شوند.

 

   حافظه بسط یافته، حافظه الصاقى expanded memory

مکانیزمى در DOS که توسط آن حافظه اى بیشتر از حد معمول 640 کیلوبایتى در اختیار برنامه هاى کاربردى قرارمى گیرد. معمارى قدیمى پردازنده هاى اینتل دستیابى PC IBM را به یک مگابایت حافظه محدود مى ساخت که 640 کیلوبایت از آن در دسترس برنامههاى کاربردى و384 کیلوبایت آن براى استفاده سیستم، BIOS وسیستم تصویرى ذخیره مى شد.

 

   حافظه توسعه یافته extended memory

حافظه فراتر از یک مگابایت (MB) در کامپیوترهایى با پردازنده اینتل و پردازنده هاى بعد از آن که براى حافظه بسط یافته پیکره بندى نمى شود. کامپیوترهاى شخصى مبتنى بر پردازنده هاى قدیمى اینتل تنها به یک مگابایت از حافظه دستیابى دارند.

اصطلاحات کامپیوتری

 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com

explorer blog

Click here to make Webloger your default homepage!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن