سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

حرف F - دست خالی بیرون نمیای

هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، عمل کردن به هشت صفت را به او الهام فرماید : چشمْ فروپوشیدن از محارم خدا، ترس از خداوند ـ جلّ ذِکرُه ـ، شرم، بردباری، شکیبایی، امانتداری، راستی و بخشندگی . [امام صادق علیه السلام]

 RSS 

کل بازدید ها :

351895

بازدیدهای امروز :

8


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من

حرف F - دست خالی بیرون نمیای
میلاد
چه گویم که ناگفتنم به


لوگوی من

حرف F - دست خالی بیرون نمیای

 موضوعات وبلاگ

 اوقات شرعی


لوگوی دوستان


 لینک دوستان

پی سی ورلد
مجید انلاین
الهه انتقام
شبکه فن آوری اطلاعات ایران
ترفندستان


 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


آوای آشنا


نوشته های قبلی

ترفند
اینترنت
رجیستری
متفرقه
بیشتر بدانید
اصطلاحات کامپیوتری
برنامه نویسی


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

میلاد تاریخ دوشنبه 85/6/20 ساعت 2:7 صبح

 

پنکه، دمیدن fan

به عنوان اسم، مکانیسم خنک کننده اى است که در محفظه کامپیوترها، چاپگرهاى لیزرى و ابزار مشابه دیگر تعبیه مى شود تا از خرابى ناشى از گرما جلوگیرى به عمل آید.

 

    خطاى وخیم، خطاى مهلک fatal error

یک خطاى سیستم عامل یا برنامه کاربردى که بجز بارگذارى مجدد برنامه یا راه اندازى مجدد سیستم عامل راه دیگرى براى عبور آن وجود ندارد.

 

   تحمل نقص، تحمل خرابى fault tolerance

یک روش طراحى که با فراهم آوردن عناصر اضافى، ادامه عملیات سیستم رادر هنگام رخ داد خرابیها تضمین مى کند.

 

    عیب، نقص، خرابى fault

یک ایراد فیزیکى، مثل شل شدن اتصالات، باعث مى شود سیستم یا دستگاه مربوطه آنطور که باید کار نکند.

 

   نمابر، پست تصویرى، فکس fax

مختصر facsimile مى باشد. انتقال الکترونیکى رونوشتهایى از مدارک به منظور تکثیر در یک محل دور. این اصطلاح به عنوان فعلى براى خودفرایند، واسمى براى ماشینى که کار فوق را انجام مى دهد و همچنین براى موردى که عملامنتقل مى شود، به کارمى رود.

 

   FDDI

سرنام عبارت "Fiber Distributed Data Interface"، استانداردى است که ANSI (انستیتو استانداردهاى ملى آمریکا) براى شبکه هاى محلى فیبر نورى ارائه داده است.

 

   فیبر نورى fiber optics

روش انتقال پرتوهاى نورى در طول فیبرهاى نورى. یک پرتو نورى ، مانند لیزر، را مى توان به نحو تلفیق (مدوله) نمود که اطلاعات دیگرى را نیز حمل کند. نور نوعى تشعشع الکترو مغناطیسى است و نسبت به انواع تشعشعات دیگرى (مانند امواج رادیویى) که در ارسال اطلاعات مورد استفاده قرار مى گیرند، فرکانس بالاترى رد طیف الکترو مغناطیسى دارد. بنابراین یک کانال فیبر نورى مى تواند اطلاعات بسیار بیشترى نسبت به ابزارهاى مخابره اطلاعاتى دیگر، منتقل نماید. فیبرهیا نورى، رشته هاى باریکى از شیشه یا مواد شفاف دیگر هستند که دهها و یا صدها رشته از آنها در یک کابل گنجانده مى شود.

 

   فیلد، به data field نگاه کنید. field

 

   فایل، پرونده file

مجموعه کامل و نام گذارى شده از اطلاعات (مانند یک برنامه)، داده هاى مورد استفاده یک برنامه، یا یک سند تهیه شده بهوسیله کاربر. فایل، واحد اصلى ذخیره سازى است که امکان تشخیص یک سرى از اطلاعات نسبت به بقیه را براى کامپیوترفراهم مى سازد.

 

   جدول تخصیص جاى فایل file allocation table

جدول یا لیستى که سیستمهاى عامل برا پیگیرى و در جریان قرار گرفتن از وضعیت بخشهاى مختلف فضاى روى دیسک که براى ذخیره سازى فایل ها مورد استفاده قرار مى گیرد، حفظ مى کنند. فایاها در گروههاى هم اندازه اى از بایت ها (کاراکترها) روى دیسک ذخیره مى شوند (و اینطور نیست که به شکل رشته هاى پیوسته اى از متون یا اعداد روى سطح دیسک بنشینند). بنابراین ممکن است یک فایل به شکل قطعاتى در نواحى ذخیره سازى جداگانه سطح دیسک جاى گیرد. جدول تخصیص جاى فایل، امکان تهیه یک نقشه از فضاى ذخیره سازى دیسک را براى سیستم عامل فراهم مى سازد تا بتواند بخشهاى خراب و غیر قابل استفاده را علامت گذارى کند و قطعات فایل ها را یافته و به هم ارتباط دهد. در سیستم عامل MS-DOS، جدول تخصیص جاى فایل را به طور خلاصه FAT(با تلفظ "فت" مى نامند.

 

   صفت ویژگى، ویژگى فایل file attribute

یک برچسب محدود کننده که به فایل چسبیده و کاربرد آ ن را تشریح و کنترل مى کند، به عنوان مصال مى توان صفتهاى مخفى ((hidden، سیستمى (system) ، فقط خواندنى(read only) ، بایگانى (archive) و غیره را نام برد.

 

   فشرده سازى پرونده، متراکم سازى پرونده file compression

تکنیکى که پرونده هاى داده اى یا برنامه را کوچک مى سازد، به طورى که پرونده ها فضاى دیسک سخت کمترى اشغال کنند. پس از آن پرونده باید پیش از استفاده، استخراج یا از حالت فشرده خارج شود.

 

   قالب فایل ، قالب پرونده file format

ساختارى در یک پرونده که روش ذخیره سازى اطلاعات در پرونده و چگونگى نمایش پرونده بر روى صفحه تصویر یا چاپ آن بر روى چاپگر را تعریف مى کند.

 

   نام پرونده، نام فایل file name

نام یک پرونده بر روى یک دیسک که هم شما و هم سیستم عامل از آن براى یافتن مجدد پرونده استفاده مى کنید. هر پرونده در یک فهرست باید نام منحصر به فردى داشته باشد، اما پرونده هاى فهرستهاى متفائت از نام یکسانى استفاده کنند. در DOS، اسامى پرونده و فهرست دوبخش دارند. نام آنها مى تواند حداکثر هشت کاراکتر و پسوند نام اختیارى مى تواند حداکثر سه کاراکتر داشته داشتهباشد که توسط نقطه اى از نام پرونده جدا مى شود. بسیارى از برنامه هاى کاربدى از بخش پسوند نام فایل به منظور مشخص ساختن یک نوع پرونده خاص استفاده مى کنند

 

   سرویس دهنده فایل file server

یک وسیله ذخیره سازى فایل ها در شبکه محلى که در دسترس تمام کاربران آن شبکه قرار دارد. سرویس دهنده فایلى، وسیله پیشرفته اى است که نه تنها فایل ها را ذخیره کرده بلکه نگهدارى آنها و تنظیم درخواستهاى کاربران براى دستیابى و تغییر فایل ها را کنترل و مدیریت مى کند.

 

   دیسک ثابت، نگاه کنید به hard disk fixed disk

 

   حافظه پایدار flash memory

شکل خاصى از حافظه فقط خواندنى (ROM) که مى تواند در سطوح سیگنال موجود در داخل PC پاک شود. بدین ترتیب محتویات آن بدون برداشتن تراشه ها از کامپیوتر مجدداًقابل برنامه ریزى مى باشد. همچنین یکبار که این حافظه برنامه ریزى شود مى توانید برد گسترش شامل حافظه فوق را بردارید و بدون از دست رفتن اطلاعات آن را به کامپیوتر دیگرى متصل کنید.

 

   نوسان داشتن، چشمک زدن flicker

نوسانات قابل مشاهده در تصویر به نمایش درآمده در تلویزیون و مونیتور کامپیوتر

 

   دیسک نرم، دیسک فلاپى، فلاپى floppy disk

یک صفحه گرد صاف و انعطاف پذیر که با لایه اى از اکسید آهن پوشیده شده و سطح آن حاوى ذرات ریزى است که قابلیت حفظ میدان مغناطیسى را دارند و در مجموع در یک پوشش پلاستیکى محافظ جاى مى گیرد. این دیسک هابه طور گسترده به عنوان رسانه یا واسطه ذخیره سازى ثانوى به کار مى رود. دیسک هاى نرم وسیله اى معمول و رایج براى انتقال فایل ها برنامه و متن از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر هستند و زمانى تنها وسیله ذخیره سازى ثانوى براى کامپیوترهاى شخصى بودند. اما با ساخته شدن دیسک هاى سخت ارزان قیمت این گونه دیسک ها به صورت جانبى مورد استفاده قرار مى گیرند.

 

   فلاپى نورى floptical

اصطلاحى که شرکت INSITE PERIPHERALS براى تکنولوژى دیسک گردان دیسک فلاپى جدیدى انتخاب نموده که با استفاده از ترکیب تکنولوژى مغناطیسى و نورى، ظرفیت بسیار بالایى را روى دیسک هاى 5/3 اینچى مخصوص امکان پذیر مى سازد. در این دیسک ها، داده ها به شکل مغناطیسسى نوشته و خوانده مى شوند اما هد خواندن / نوشتن بهوسیله لیزر به طریقه نورى روى سطح دیسک استقرار مى یابد.

 

   روندنما، نمودار جریان کار، نمودار گردش کار، فلوچارت flowchart

نمودارى که مسیر داده ها در برنامه یا سیستم اطلاعاتى و همچنین عملیاتى که در نقاط خاصى از مسیر روى داده ها انجام مى شود را نشانى مى دهد. در روندنما براى مشخص شدن عملیات مختلف، از توضیحات و علامتهایى مانند مربع، لوزى و بیضى استفاده مى شود که خطوط و فلشهاى بین این اشکال جریان داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر را نشان مى دهند.

 

   پوشه folder

در رابط هاى گرافیکى کاربر، محفظه اى است که برنامه و فایل ها را در خود جاى داده و به شکل یک شمایل ( (iconدر صفحه نمایش دیده مى شود. پوشه از نظر کار شبیه دایرکتورى است و براى سازمان دهى برنامه ها. اسناد روى دیسک مورد استفاده قرار مى گیرد. نیز نگاه کنید به directory

 

فونت، قلم font

مجموع کاملى از حروف، نشانه هاى نقطه گذارى، اعداد و کاراکترهاى ویژه با طرح و شکل (راست یا کج) میزان (عتدى یا سیاه) و اندازه مخصوص. از نظر فنى، فونت هنوز هم به مجموعه کاملى از کاراکترها با طرح و میزان و اندازه خاص مانند هلویتکاى کج در پایه 12، اتلاق مى گیردد. لیکن این واژه اغلب به یک خانواده از طرح حروف سبت داده مى شود. دو نوع دسته فونت موجود است: فونتهاى بیت مپ یا شطرنجى (bit mapper) و فونت هاى متغییر (outline fonts).

 

پیش بینى for casting

با استفاده از یک برنامه صفحه گسترده، یک روش تجزیه و تحلیل مالى است که به کمک روند گذشته امور و اطلاعات قبلى روند آینده پیش بینى مى گردد.

 

فرم، برگه form

نوعى صفحه کاعذ مورد استفاده در چاپ اسناد که روى آن فضاهایى براى وارد کردن اطلاعات و مشخصات کدبندى خاصى در نظر گرفته شده است. در بعضى از برنامه هاى کاربردى (بخصوص پایگاه داده ها)، پنجره، کادر و نواحى از پیش تعیین شده اى براى ورود یا تغییر اطلاعات در نظر گرفته مى شود. این حالت، فرم را مى توان یک فیلتر دیدارى براى نمایش داده ها دانست که مزیتهایى چون سازمان دهى مناسبتر داده ها و سهولت در نمایش اطلاعات دارد.

 

فرمت کردن، قالب بندى کردن format

هر روشى براى تنظیم اطلاعات جهت ذخیره سازى چاپ یا نمایش. برنامه ها معمولا از فرمت هاى اختصاصى فایل ها براى ذخیره کردن داده ها روى دیسک استفاده مى کند. بخاطر این فرمتهاى خاص فایل هایى که توسط برنامه ظبط شده اند بهوسیله برنامه هاى دیگر قابل خواندن نیستند.

 

   فرمان FORMAT FORMAT

یک فرمان برونى DOS است که دیسک را براى پذیرش فایل ها آماده مى سازد. وقتى که یک دیسک نو فرمت یا قالب بندى نشده از جعبه بیرون مى آید شامل دریایى از ذرات مغناطیسى بدون شکل و الگو است. پیش از این که بتوان آن را در کامپیوت راستفاده کرد باید فرمت یا قالب بندى گردد. در حین عمل قالب بندى دیسک گردان کامپیوتر یک الگوى مغناطیسى شامل شیارها (tracks) و قطاع (sectors)کدگذارى مى کند. شیارها دور مرکز دیسک تنظیم مى گردند. قطلع ها توسط خطوط الکترونیکى از مرکز دیسک تا محیط آن ترسیم مى شوند. در MS-DOSاین خطوط هر شیار را به 9 قطاع تقسیم مى کنند. هر قطاع مى تواند 512 بایت اطلاعات را ذخیره نماید.

 

   تغذیه کاغذ form feed

به حروف اختصارى FF فرمان چاپگرى که کاغذ را در چاپگر به ابتداى صفحه بعدى مى برد. کلید تغذیه کاغذ بر روى چاپگر چنین عملى انجام مى دهد. یک برنامه کاربردى نیز مى تواند این فرمان را صادر کند. در مجموعه کاراکتر اسکى، تغذیه کاغذ داراى مقداردهى 12 مى باشد.

 

    پاورقى footer

یک یا چند خط توضیحى که در پایان صفحه چاپ مى شود. پاورقى ممکن است در اولین صفحه، تمام صفحات، صفحات زوج یا صفحات فرد و با ترازبندیهاى مرکزى، چپ یا راست چاپ شود. پاورقى گاهى اوقات شماره صفحه، تاریخ، نام مؤلف، یا عنوان مطلب را نیز در خود جاى مى دهد. مقایسه کنید با .header

 

    تکه تکه شدن، پراکندگى، نگاه کنید به file fiagmentation fragmentation

 

   فریم، قاب، تک تصویر، چارچوب frame

اصطلاحاتى که در ارتباطات و گرافیک کامپیوترى به مفهوم محیط و کادر دور مى باشد. در ارتباطات سریال ناهمگام، یک واحد مخابره اى است که گاهى اوقات بر اساس زمان سپرى شده سنجیده مى شود و با یک بیت آغازین و یک بیت انتهایى همراه است. در ارتباطات همگام، بسته اى از اطلاعات است که به عنوان یک واحد مخابره مى شود.

 

    نگاه کنید به video digitizer frame grabber

 

   بازپخش قابى، تقویت قابى، رله قابى frame relay

یک استاندارد CCITTبراى قراردادن پیام رسانى (packet switching)با سرعتهاى حداکثر دو مگابایت در ثانیه که پهناى باند بر حسب تقاضا را نیز فراهم مى آورد. بازپخش قابى کارایى و توان عملیاتى بالاترى از X.25دارد.

 

   FTP

مختصر File Transfer Protocol مى باشد. قرار داد TCP/IP که به منظور برقرارى ارتباط (log in)با یک شبکه، لیست نمودن پرونده ها و فهرستها، وانتقال پرونده هااستفاده مى شود. FTPمحدوده اى از انواع و قالبهاى پرونده مانند اسکى EBCIDICو پرونده هاى دودویى را پشتیبانى مى کند.

 

   تمام دوسویه، دوطرفه همزمان full duplex

با حروف اختصارى FDX، توانایى انتقال همزمان در دو جهت، به طورى که ابزارها بتوانند در یک زمان داده ها را دریافت و ارسال کنند.

 

   کار، تابع، عمل، عملکرد function

هدف تهیه یک برنامه یا روال، و یا کارى که آن انجام مى دهد. یک اصطلاح کلى (تابع) براى زیر روالها، در بعضى از زبانها، تابع به یک زیر روال گفته مى شود که مقدار خاصى را ارائه مى دهد.

 

   کلید عملیاتى، کلید تابعى function key

کلیدهاى F1 تا F12 که در سمت چپ صفحه کلید یا در ردیف بالاى آن قرار داردند و در برنامه هاى مختلف، براى انجام امور خاصى مورد استفاده قرار مى گیرند. کلید تابعى در واقع یک کلید قابل برنامه ریزى است که برنامه یا در بعضى از موارد، کاربر مفهوم آن را تعیین مى کند.


اصطلاحات کامپیوتری

 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com

explorer blog

Click here to make Webloger your default homepage!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن